salappak - Reisverslag uit Pattunuang, Indonesië van cucimata - WaarBenJij.nu salappak - Reisverslag uit Pattunuang, Indonesië van cucimata - WaarBenJij.nu

salappak

08 Augustus 2017 | Indonesië, Pattunuang

Maandag 7 augustus
We zitten in de regentijd en het regent dan ook veel , niet erg want dan wordt het erg gezellig op alle veranda's. Er wordt over van alles en nog wat gekletst. Zo vraag ik wanneer kinderen hier naar school gaan.
Als je jouw oor aanraken met je arm over je hoofd mag je naar school, ik heb er een foto van gemaakt.
Eten van verse nangka. Ik zeg dat ik dat zo lekker vind, gelijk wordt er opdracht gegeven aan een neefje om er een te plukken. Het is een ander soort nangka en het smaakt een beetje naar doerian, en verser kan niet!
Biertje drinken in de avond met de oudere mannen zijn die bang om dronken te worden . Tot diep in de nacht kletsen over ons leven en hun leven . Hoe kun je leven van alleen maar groen gras, hebben wij geen palmbomen en dus ook geen kokosnoten. Hoe kan het dat een vliegtuig kan vliegen. Ook over geloof hebben we gepraat, ik zeg dat je in Nederland kan kiezen en als je niet wil geloven is het ook goed, dat vinden ze wel wat. Zelf zijn ze katholiek op katholieke feestdagen zoals kerst en moslim op idulfitri! Als ze maar lekker kunnen eten. Het klinkt allemaal serieus maar er wordt ook veel gelachen, vaak zeggen de oudjes tegen elkaar : hij liegt, hij neemt ons in de maling en dan wordt er keihard gelachen. Ook heeft Herman bier laten komen uit de haven, de oude mannen zijn als de dood om dronken te worden al weten ze helemaal niet wat het is, je gaat er raar van lopen. Ze sippen ervan alsof het whiskey is en het blijft bij een half glaasje want ze vinden het duidelijk niet echt lekker . Herman slaapt in het huis van zijn overleden vader, het heeft veel traditionele spullen er nog in hangen. Er is in de ochtend een overstroming van de vele regen Kinderen krijgen vrij. Overal spelende kinderen in de slootjes en in de rivier. Varkens worden geslacht , speciaal voor ons.Het wordt eerlijk verdeeld en rest gaat ook naar buren. De namen worden genoemd en ze komen naar voren om het mee te nemen. Het verdelen gebeurd in de bast van de bananen boom. Herman legt uit van de tuddukat ( soort trommels van boomstammen ) die gebruikt worden om iets aan het dorp te laten weten, in dit geval dat er varkens geslacht zijn . Er worden pijlpunten gemaakt van palm hout, de boog is ook van palm gemaakt en het draad is van in elkaar gedraaid bast gemaakt. Het zelfde als waar de lendendoeken van gemaakt worden . Je moet heel sterk zijn om hem te spannen. Erzijn verschillende soorten pijlen in een koker. Punten met gif waarvan de punt afbreekt als hij iets raakt . Stompe punten , vlijmscherpe punten. Thee kun je maken van gember en sereh , zo vers geplukt of van een bloem van een ander soort gember , ook de bananen bloem kun je eten . Het is terang bulan volle maan mooie avond wandeling gemaakt. Middags gezwommen in de rivier.

• 18 Augustus 2017 - 00:15

Annie:

Hoe was het varken. Lekker opgepeuzeld?
    Ben benieuwd hoor